Menü Bezárás

Villamosvonal a Széphalom utca mellett – a kezdetek

Budapest Lipótmező–Hűvösvölgy. Közúti villamosvasut részlete
Villamossínek a Széphalom utca 1. fölött
Villamossínek a Széphalom utca 1. fölött

A felső képen a Nagyhíd villamosmegálló, az alsón pedig sínek láthatók, a mai 4-es számú ház magasságából a Nagyhíd felé tekintve, a villamosvonal megnyitásának évében, 1900-ban. A megállóba felvezető „túloldali” lépcső még egyenesen vitt fel a sínekhez.

1910-ig a budapesti villamosoknak nem voltak viszonylatjelzéseik (számaik), színes tárcsákkal jelölték az egyes vonalakat. (Még kutatjuk, hogy ennek a vonalnak mi volt a színjelzése.)

1910-től a 39-41-es számcserés körjáratok jártak erre (39-es: Hűvösvölgy – Fogaskerekű vasút – Margit-híd – Váczi-körút – Központi városház – Ferenc József-híd – Budai belső körút – Fogaskerekű vasút – Hűvösvölgy, 41-es: ugyanez, csak visszafelé). Reggel 6.30 és este 21.30 között közlekedtek itt a villamosok. A páratlan viszonylatszámok a BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) járatait jelölték.

1915-től 83-as villamosként, jóval rövidebb útvonalon, a Hűvösvölgy és a Retek utca (kb. a mai Széll Kálmán tér) között közlekedett tovább. A villamoskocsiról a kép az 1920-as évek második felében készült: már Beszkárt (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.) pályaszámmal, de még BKVT festéssel. Típusa: 1912. évi V típusú motorkocsi.

83-as villamos
Nagyhíd, 1962
Fortepan / FŐMTERV

1955-ben újra „nevet” váltott a villamos: 56-osként közlekedett tovább. A két végállomása ekkorra már a Hűvösvölgy és a Moszkva tér volt. Az üzemeltető a Fővárosi Villamosvasút (FVV) volt. A motorkocsi érdekessége, hogy ugyanaz a típus, mint az előző képen a 83-as villamos, csak időközben átesett egy acélvázasításon: az alvázon lévő fa felépítményt hegesztett acélvázasra cserélték.

1962-ben a lépcső még mindig egyenesen vitt a megállóhoz.

Érdekesség, hogy a fenti, 1043-as pályaszámú villamos sokáig a Zugligeti kemping egyik „kapuőre” volt. Ha hinni lehet a 2023-as híreknek, akkor a Közlekedési Múzeumba (Északi Járműjavító) került, teljeskörű felújításra.

A Zugligeti kemping őre

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük